Rabu, 17 Januari 2018

Rahsia Cara Menciptakan Teh Tarik Sedap Ala Kedai Mamak

Hello jumpa lagi pembaca setia blogopsi.com, aku teringat semenjak aku pertama menulis di blog ini aku tak pernah berkongsi resipi minuman apapun dan hari ini aku ingin kongsikan cara menciptakan teh tarik sedap ala mamak.

ada tak orang Malaysia yang tak pernah minum teh tarik? jika ada mungkin kerana orang tersebut memang tak suka dengan anyir teh tarik. tapi untuk orang yang tak suka teh tarik kasihan betul orang tu lantaran teh tarik ini yaitu minuman paling popular di Malaysia dan niscaya rasanya sedap tambah-tambah lagi apapila pergi minum di kedai-kedai mamak.

teh tarik dari kedai-kedai mamak memang sudah popular kerana rasanya yang sangat sedap. tapi apabila kita buat teh tarik dirumah mesti tidak menjadi menyerupai dikedai mamak. apa hal ni, resepi rahsia apa yang mereka gunakan?
 aku teringat semenjak aku pertama menulis di blog ini aku tak pernah berkongsi resipi min Rahsia Cara Membuat Teh Tarik Sedap Ala Kedai Mamak

Cara Buat Teh Tarik Sedap

padahal aku pernah tengok macam mana mereka buat biasa saja teh, susu air panas, kacau-kacau dan tarik. memang ramai orang terpelajar buat teh tarik tapi tak ramai yang terpelajar buat rasa original teh tarik yang sama macam dikedai-kedai mamak.

aku sendiri biasanya bila teringin minum teh tarik yang sedap mesti pergi ke kedai mamak bahkan sudah menjadi rutin harian lantaran aku sudah ketagih rasa teh tarik mamak. tapi selepas aku tahu rahsia resepi yang sedap aku tak perlu lagi kesana kerana aku boleh buat sendiri dirumah.

mesti anda juga ingin boleh buat sendiri dirumah kan? jom kita layan resepinya dibawah

Bahan-Bahan

  • susu pekat dan susu cair
  • serbuk teh
  • air secukupnya
  • secubit garam
  • periuk
Cara Penyediaan

1. mula-mula masukan air kedalam periuk bersama teh dan susu lalu masak sampai menididih atau air menjadi pekat dan wangi teh mulai naik.

2. rasakan air teh dan sesuaikan manisnya lalu masukan secubit garam, selepas tu padamkan api dan tuangkan teh tarik kedalam cawan sebelum dihidangkan.

mesti anda bertanya apa materi rahsia itu? materi rahsia itu yaitu secubit garam, lantaran secubit garam sanggup memperlihatkan rasa lemak-lemak pada teh dan lebih sedap. tapi ingat materi rahsia ini jangan bagi tahu ke orang lain ya.

okay, itulah cara menciptakan teh tarik sedap yang aku kongsikan untuk anda pembaca setia blogopsi.com dan smapai jumpa di entry selanjutnya.

Resepi Rendang Ayam Padang Sedap

Selamat tiba di blog resepi masakan melayu hari ini aku ingin kongsikan resepi rendang ayam padang. rendang memang kuliner yang banyak di gemari oleh banyak orang kerana rasanya yang sedap dan aku juga termasuk penggemar dari rendang.

beberapa bulan lepas bahu-membahu aku sudah kongsikan resepi rendang ayam minang yang boleh anda jadikan referensi untuk mencuba resepi lainya. rendang yaitu kuliner yang berasal dari Padang, Indonesia. tapi kerana Malaysia amat berdekatan dengan kota padang hasilnya kuliner ini boleh masuk ke negara ini. aku sendiri tak tahu semenjak kapan kuliner ini menjadi popular di negara kita.
hari ini aku ingin kongsikan resepi rendang ayam padang Resepi Rendang Ayam Padang Sedap

Resepi Rendang Ayam Padang

rendang itu banyak macamnya ada rendang daging, rendang telur ayam dan lain-lain. sebenarnya materi yang dipakai untuk menciptakan rendang ayam padang sama sahaja dengan untuk buat resipi rendang lainya.

yang berbeza mungkin hanya materi utama menyerupai ayam, telur, atau daging lembu. resepi yang akan aku share ini aku sanggup dari mitra aku yang orisinil dari padang, jadi pastilah sedap. jikalau anda menyediakan kuliner ini untuk keluarga pastilah semua keluarga anda akan sangat suka.

resepi ini juga sudah aku cuba sendiri dan aku dengan nrimo hati mengizinkan sesiapa sahaja yang ingin berkonsgi resepi ini dan jangan lupa untuk menawarkan komentar dibawah ya. jom kita layan resepinya dibawah.

Bahan-Bahan

  • ayam segar 1 kg - bersihkan, potong mengikut selera dan basuh bersih
  • 4 - 5 biji kentang - potong 4 bahagian
  • 100 gram kelapa parut - sangrai
  • 2 cawan santan pekat 
  • 5 cawan santan cair
  • 110 gram cili kering
  • 15 - 20 biji cili merah - boleh kurangkan jikalau tak suka pedas
  • 12 ulas bawang merah
  • 5 ulas bawnag putih
  • 5 lembar daun limau
  • 1 1/2 inci lengkuas
  • 1 1/2 inci kunyit
  • 1 inci halia
  • 1 sudu gula merah
  • 2 batang serai
  • 2 buah asam kandis
  • 2 sudu ketumbar
  • 1/2 sudu merica
  • garam secukupnya
Cara Penyediaan

1. mula-mula kisar bawang merah, bawang putih, kunyit, lengkuas, cabe merah, ketumbar, halia, gula merah dan garam hingga menjadi halus. lalu panaskan minyak dalam kuali dan tumis bumbu kisar tadi hingga naik bau.

2. jikalau sudah naik wangi masukan santan cair lalu kacau hingga rata. lepas tu masukan serai, daun limau, asam kandis, dan kunyit. kacau hingga rata dan biarkan sekejap.

3. masukan ayam yang sudah dibersihkan tadi dan masak memakai api sederhana sambil kacau kembali biar bumbu meresap ke dalam ayam.

4. jikalau ayam sudah empuk masukan kentang, kacau rata dan masukan santan pekat bersama kelapa parut yang sudah di sangrai tadi. kacau dan biarkan hingga bumbu meresap ke dalam ayam

5. simpulan sekali, jikalau sudah masak angkat dan hidangkan.

bagaimana gampang sahaja kan resepi rendang ayam padang yang aku kongsikan dan jikalau anda berkenan boleh share dengan klik sosial media dibawah. hingga jumpa di entry sedap selanjutnya.

Selasa, 16 Januari 2018

Resepi Spaghetti Aglio Olio Mudah

Resepi Spaghetti Aglio Olio - siapa yang tak tahu spaghetti? jikalau hingga tidak tahu kasihan lantaran masakan ini sangat popular di seluruh dunia. spaghetti ialah masakan khas negara Itali dan kerana rasanya yang sedap dan penyediaanya yang gampang masakan ini boleh sesuai pada pengecap orang Malaysia.

hari ini aku ingin kongsikan resepi spaghetti Aglio Olio. sebenarnya, sebenarnya masakan ini banyak macamnya dan beberapa bulan lepas aku sudah share spaghetti Carbonara yang boleh anda baca sebagai rujukkan untuk menciptakan spageti.
 jikalau hingga tidak tahu kasihan lantaran masakan ini sangat popular di seluruh dunia Resepi Spaghetti Aglio Olio Mudah

Resepi Spaghetti Aglio Olio

nama resepinya memang berbelit-belit pengecap nak menyebutnya tapi resepi ini sangat simple dan resepi ini sangat sesuai disediakan untuk makan malam apabila anda malas untuk memasak. Aglio Olio ialah resepi klasik orang itali yang materi utamanya ialah minyak olive dan bawang putih.

resepi yang aku share ini boleh disediakan untuk 5 - 6 orang. jom kita layan resepinya dibawah

Bahan-Bahan

  • 500 gram spaghetti
  • 1 cawan minyak olive oil
  • 4 ulas bawang putih - hiris nipis
  • 4 biji cili kering - potong kecil
  • 3 sudu besar parsley flakes
  • 2 sudu besar chili flakes
  • 3 sudu besar oregano flakes
  • 1 kiub pati ayam
  • 1 sudu kecil lada hitam
  • garam secukupnya
Bahan Seafood
  • sotong
  • kupang
  • udang
  • atau apa sahaja yang korang suka
Cara Penyediaan
 jikalau hingga tidak tahu kasihan lantaran masakan ini sangat popular di seluruh dunia Resepi Spaghetti Aglio Olio Mudah

1. mula-mula rebus spaghetti hingga lembut lalu toskan, lepas tu dalam periuk lain rebus seafood hingga setengah masak lalu toskan dan jangan buang air rebusan seafood tadi.

2. panaskan minyak olive oil lalu tumiskan bawang putih tadi hingga kekuningan lalu masukan cili kering yang dipotong tadi. lepas tu masukan 1 senduk air rebusan seafood tadi.

3. masukan pati ayam bersama parsley, oregano, chili flakes, lada hitam, dan garam secukup rasa lalu kacau hingga rata dan biarkan sekejap. masukan seafood dan spaghetti dan kacau hingga sekata.
 jikalau hingga tidak tahu kasihan lantaran masakan ini sangat popular di seluruh dunia Resepi Spaghetti Aglio Olio Mudah

4. tamat sekali, jikalau sudah masak angkat dan matikan api, spaghetti siap untuk dihidangkan.

gampang sahaja kan resepi spaghetti aglio olio yang aku kongsikan dan hingga jumpa diresepi sedap berikutnya.

Resepi Kangkung Goreng Belacan Sedap

Hello pembaca setia blogopsi.com apa khabar sihat ke? di pagi hari yang ceria ini sama ada anda sudah ada rancangan mahu masak apa untuk keluarga tersayang? bila tak ada boleh ikut resepi yang aku kongsikan iaitu resepi kangkung goreng belacan.

kangkung adalah jenis sayur-sayuran yang sangat baik untuk badan kerana mengandungi pelbagai vitamin. dikala memasak sayur waktunya jangan terlalu usang biar banyak sekali vitamin tidak hilang dikala proses memasak.

kangkung goreng belacan yakni salah satu masakan kegemaran aku dan aku kerap menyajikanya bersama ikan bilis. untuk menciptakan resepi ni sangat nudah kerana tidak perlu pelbagai bumbu dapur, hanya beberapa ulas bawang merah, bawang putih dan chili.
 di pagi hari yang ceria ini sama ada anda sudah ada rancangan mahu masak apa untuk keluar Resepi Kangkung Goreng Belacan Sedap

Resepi Kangkung Goreng Belacan

masakan ini sangat popular di masyarakat Malaysia lantaran kangkung bukanlah sayur yang mahal tetapi bila kena cara masakanya memang ramai yang suka. resepi yang aku share ini untuk dihidangkan 3 - 4 orang tapi boleh tambahkan mengikut kebutuhan.

jom kita layan resepi yang sedap ini dibawah :

Bahan-Bahan
  • 1 ikat kangkung - potong dan basuh bersih
  • minyak untuk menumis
  • garam secukupnya
  • sedikit kicap manis
  • sedikit air
Bahan Tumbuk
  • 11 biji cili padi
  • 3 ulas bawang putih
  • 5 ulas bawang merah
  • 1 inchi belacan
  • 2 sudu besar ikan bilis
Cara Penyediaan

1. mula-mula tumbuk materi tumbuk tadi hingga halus kemudian panaskan minyak dalam kuali, bila minyak sudah panas tumiskan materi tumbuk tadi hingga harum.

2. lepas tu masukan sedikit air dan kangkung yang sudah dibersihkan kemudian kacau rata, masak kangkung hingga layu.

3. final sekali, perasakan dengan garam secukup rasa dan kicap manis, masak kembali kangkung hingga masak dan kangkung siap untuk dihidangkan.

gampang sahaja kan menciptakan kangkung goreng belacan dan hingga jumpa di resepi sedap di entry berikutnya.

Resepi Ayam Masak Kicap Berkuah

ayam lagi ayam lagi ... aku tidak pernah bosan untuk share resipi masakan ayam kerana ayam memang mempunyai rasa yang lazat untuk dibentuk masakan apapun. hari ini aku ingin kongsikan resepi ayam masak kicap.

beberapa bulan lepas aku sudah berkongsi resipi ayam masak merah dan ramai pembaca blog ini yang suka dengan resipi tersebut. masakan menyerupai ini paling sangat pratikal disediakan kala anda takanda tak punya masa lebih untuk memasak di dapur alasannya yaitu resepi ini sangat gampang memasaknya dan simple penyediaanya.
 aku tidak pernah bosan untuk share resipi masakan ayam kerana ayam memang mempunyai rasa  Resepi Ayam Masak Kicap Berkuah

Resepi Ayam Masak Kicap

kuliner ini juga sesuai dihidangkan untuk bawah umur kecil yang dihentikan memakan masakan pedas. tapi tetapi sebaiknya kurangkan chili dikala menciptakan materi kisar, aku memasukkan banyak chili kerana aku menciptakan resepi ini untuk versi orang dewasa.

tekstur ayam yang lembut lagi sedap dicampur dengan rempah ratus dan kicap elok menimbulkan resepi ini amat menggiurkan pengecap untuk terus memakanya. jok kita layan resepi gampang dan sedap dibawah.

Bahan-Bahan

  • 1/2 ekor ayam
  • 6 tangkai cili padi - potong 2 bahagian
  • kicap elok secukup rasa
  • 2 sudu besar sos tiram
  • garam dan kunyit
  • 3 ulas bawang putih #
  • 5 ulas bawang merah #
  • 1 inchi halia #
  • 1 ulas bawang besar - hiris nipis
  • 1 batang serai - diketuk
  • tumbuk hingga halus materi bertanda #
Cara Penyediaan


1. mula-mula potong ayam menjadi bahagian kecil lalu bersihkan. lepas tu gaul ayam dengan kunyit dan garam.

2. panaskan minyak dalam kuali dan goreng ayam yang sudah digaul tadi hingga separuh masak lalu ketepikan.

3. tumis materi yang sudah ditumbuk tadi bersama serai dan bawang besar yang sudah dihiris nipis hingga harum dan warnanya kekuningan.

4. lalu masukan ayam bersama, sedikit air, kicap, chili padi, dan sos tiram. kacau sekejap dan biarkan ayam hingga menjadi empuk.

5. selesai sekali, kacau dan tutup ayam biarkan lebih kurang 5 - 7 minit dan ayam siap untuk dihidangkan.

ayam masak kicap ini paling sedap dihidangkan bersama nasi panas dan untuk rujukkan resepi lainya anda boleh baca ayam masak halia yang tidak kalah sedap dari resepi tadi dan hingga jumpa di entry selanjutnya.

Senin, 15 Januari 2018

Resepi Kek Pisang Karamel Mudah

Hello apa khabar semua sihat ka? hari ini aku ingin kongsikan resepi kek pisang karamel. siapa suka pisang? aku percaya niscaya anda ialah penggemar pisang, banyak orang menggemari pisang alasannya ialah rasanya yang anggun dan pisang ialah homogen buah-buahan yang memberi Instant energy.

sebenarnya, kek ini banyak jenisnya ada kek pisang kukus dan ada kek pisang yang dibakar tapi kali ini aku cuba buat kek pisang karamel. banyak kek yang sudah aku cuba tapi kek ini ialah salah satu yang menciptakan aku berkesan.
 hari ini aku ingin kongsikan resepi kek pisang karamel Resepi Kek Pisang Karamel Mudah

Resepi Kek Pisang Karamel

kalau anda ingin mendapat hasil kek yang gebu dan lembut pisangnya harus betul-betul dah masak. saat aku buat resepi ini aku gunakan pisang Embun tapi anda juga boleh gunakan pisang Montel atau pisang Cavendish.

yang paling aku suka dari kek ini ialah baunya yang lebih harum alasannya ialah memakai karamel tapi warnanya memang perang sedikit. jom kita mula sahaja resepi sedap dibawah ini :

Rujukkan : Dapur Tanpa Sempadan

Bahan-Bahan

  • 4 biji pisang embun
  • 60 gram butter - cairkan dan biarkan sejuk
  • 90 gram gula pasir
  • 2 biji telur gred A
  • sedikit garam
  • 1 camca besar mayonaise
  • 130 gram tepung gandum *
  • 1 camca teh baking powder *
  • tanda * satukan lalu gaul dan ayak
Bahan Karamel
  • 1 camca teh esen vanilla
  • 30 gram gula pasir dicampur 1 camca besar air
  • 2 camca besar air
Cara Penyediaan

1. mula panaskan panggangan pada suhu 170"C lalu gunakan tin bundar bersaiz 7 inchi dan lenserkan butter pada permukaanya. bantalan dasar tin dengan kertas minyak dan lenser juga kertas tadi. lepas tu ketepikan.

2. masukan 30 gram gula yang sudah dicampur air dalam wadah periuk kecil dan masak memakai api kecil hingga gula cair. lalu masukan 2 camca besar air dan kacau hingga rata.

3. ambil dan kupas 2 pisang tadi dan potong menjadi bahagian kecil dan masukan kedalam periuk karamel tadi. masak memakai api kecil hingga pisang menjadi lembut dan kalau sudah lembut boleh matikan api.

4. campurkan mayonaise, telur, gula, dan garam lalu putar hingga menjadi berkrim. lalu masukan tepung gandum bertahap sambil terus diputar hingga tepung gandum habis. lepas tu masukan karamel bersama butter atau mentega cair dan gaul hingga rata.

5. tuangkan dalam tin yang sudah disiapkan tadi dan ambil 1 buah pisang dan potong menjadi bahagian kecil lalu hiaskan cuilan pisang diatasnya.

6. simpulan sekali, bakar dalam panggangan selama lebih kurang 1 jam atau hingga masak dan kalau sudah masak boleh keluarkan dalam panggangan dan biarkan sejuk lalu siap dipotong untuk dihidangkan.

 hari ini aku ingin kongsikan resepi kek pisang karamel Resepi Kek Pisang Karamel Mudah

untuk uji kek apakah sudah masak boleh gunakan lidi sate higienis dan cucukan ditengah-tengahnya, kalau keluar higienis tanda kek sudah masak. bagaimana gampang sahaja kan resepi kek pisang karamel ini dan hingga jumpa di resepi sedap selanjutnya. 

Resepi Ayam Masak Bali Paling Sedap

Salam semua pembaca setia blogopsi.com hari ini aku nak ingin kongsikan resepi ayam masak bali. apa yang anda fikirkan apabila mendengar kata "bali"? landskap alam yang sangat anggun dan ramai pelancong yang melawat ke sana. tetapi entry aku ini tak akan share mengenai kecantikan bali indonesia.

aku teringat dahulu apabila bercuti honeymoon bersama my husband iaitu ke bali dan cuba macam-macam kuliner bali tetapi favorite aku ialah ayam masak bali kerana rasanya yang sangat sangat sedap.
com hari ini aku nak ingin kongsikan resepi ayam masak bali Resepi Ayam Masak Bali Paling Sedap

Resepi Ayam Masak Bali

berbeza dengan resepi ayam masak merah yang pernah aku kongsikan kuliner ini mempunyai kelainan iaitu terletak pada daun kari yang dimasukan semasa menumis juga jumlah serai yang banyak hingga resepi ini aku guna hingga 8 batang.

resepi ini juga guna banyak bawang alasannya banyak bawang gres sedap. sajian ini memang simple dan bahan-bahan yang dipakai tak banyak dan rasanya juga sedap. aku gunakan 1 ekor ayam dengan saiz sederhana.

resepi ini pernah menjadi viral di facebook alasannya ramai orang malaysia suka dengan masakan ini. boleh jadi beberapa masa depan ayam masak bali boleh menjadi kegemaran semua masyarakat malaysia.

kerana resepi yang aku kongsikan ini ditulis dengan anggaran 1 ekor ayam, jikalau anda ingin memasak cuma setengah ekor ayam. kurangkan materi anggaran separuhnya. resepi ini sangat sesuai bila anda perempuan bekerja dan ingin sajian yang bahagia dimasak.

jom kita mula sahaja resepinya dibawah

Bahan-Bahan

  • 1ekor ayam - potong sesuai selera, basuh higienis dan toskan
  • minyak masak secukupnya
  • garam secukupnya
  • sedikit air
  • serbuk kunyit - nak gaulkan dengan ayam
  • 8 batang serai - dititik
  • 6 tangkai daun kari
  • kicap manis secukupnya
  • 3 sudu besar gula pasir
  • 1 senduk cili kisar - bila anda suka pedas
Bahan Kisar Halus
com hari ini aku nak ingin kongsikan resepi ayam masak bali Resepi Ayam Masak Bali Paling Sedap

  • 6 biji bawang merah besar
  • 13 ulas bawang putih
  • 8 ulas bawang merah
  • 1 inchi belacan
  • 2 inchi halia
Cara Penyediaan

1. mula ayam yang sudah dicuci higienis gaulkan dengan serbuk kunyit dan garam kemudian panaskan minyak dalam kuali. goreng ayam hingga separuh masak kemudian angkat ayam dan toskan.

2. dalam minyak yang sama (anggaran 1 cawan) boleh kurangkan bila terlalu banyak. tumis daun kari bersama serai hingga harum atau nik bau. lepas tu masukan materi kisar halus dan chili kisar. masak hingga naik busuk dan pecah minyak.
com hari ini aku nak ingin kongsikan resepi ayam masak bali Resepi Ayam Masak Bali Paling Sedap

3. masukan ayam bersama kicap manis dan tuangkan sedikit air. kacau rata dan masak hingga kuah menjadi pekat. 

4. simpulan sekali, perasakan dengan gula dan garam. kacau rata, biarkan sekejap dan ayam siap untuk dihidangkan.

bila semasa memasak kuah agak kering boleh tambahkan sedikit air, kunci utama menghasilakn ayam maska bali yang sedap ialah mesti bakir balance gula, garam dan kicap. oke, hingga jumpa di entry sedap selanjutnya.